چرا افراد مدام به در و دیور میخورند؟؟؟
 
زیست شناسی دوم دبیرستان
آدمی ساخته افکار خویش است فردا همان خواهی شد که امروز بدان بیندیشی
چند وقت يک بار؟ اگر اين اتفاق زياد برايتان مي‌افتد، آيا از خودتان پرسيده‌ايد چرا مدام به هر چيزي که سر راه‌تان قرار دارد، برخورد مي‌کنيد؟ پيش آمدن چنين وضعيتي شايد ابتدا خنده‌دار به نظر برسد اما وقتي اين برخوردها تکرار مي‌شوند، ديگر از آن خنده‌ها خبري نيست و جاي خود را به توپ و تشر اطرافيان مي‌دهد: «چرا حواست را جمع نمي‌کني؟» «جلوي پات رو نگاه کن» و... متخصصان مي‌گويند موضوع جدي‌تر از اين حرف‌هاست که بگوييم فردي دست و پا چلفتي است.
 
حال چند سوال مطرح مي‌شود؛ چرا اصلا به محيط اطراف برخورد مي‌کنيم؟ چرا براي بعضي از افراد اين اتفاق تکرار مي‌شود؟ آيا برخورد مدام با اشياي اطراف يک مساله عادي است يا نشانه بيماري‌هاي مختلف؟ متخصصان مغز و اعصاب و روان‌شناس به اين پرسش‌ها پاسخ مي‌دهند.
 
راه رفتن به نظر کار خيلي پيش پا افتاده و ساده‌اي به نظر مي‌آيد اما همين راه رفتن معمولي و عادي گاهي وقت‌ها براي بعضي از افراد بسيار سخت و دشوار است اما چرا اين اتفاق رخ مي‌دهد؟
 
مخچه درگير مي‌شود 
 
دکتر افشين لطيفي‌صوفي، متخصص مغز و اعصاب مي‌گويد: «افرادي که به ندرت به در و ديوار مي‌خورند، مشکل خاصي از نظر مغزي ندارند و تنها به دليل حواس‌پرتي، عدم تمرکز و مشغله فکري اين اتفاق برايشان مي‌افتد. حدود ۹۰درصد مردم براي يک بار هم شده اين حالت را در زندگي‌ تجربه مي‌کنند چون ممکن است در زمان فکر کردن به مسائل و درگيري‌هاي مختلف، تمرکزشان را از دست بدهند و اصطلاحا به در و ديوار بخورند اما در مورد بعضي‌هاي ديگر اين گونه نيست.
 
وقتي افراد مداوم به محيط اطراف مي‌خورند، در اين صورت بايد از نظر ابتلا به بيماري‌هاي احتمالي مغز و اعصاب و در راس آنها مشکلات مخچه‌اي تحت بررسي جدي قرار بگيرند. اولين نشانه درگيري مخچه‌اي در آنها عدم وجود تناسب حرکت در دست و پاهاست.» اما چرا عملکرد طبيعي مخچه دچار اختلال مي‌شود؟ اختلال در عملکرد درست مخچه بيماري‌هاي مختلفي را رقم مي‌زند، به همين دليل، ابتدا بايد عامل بيماري شناسايي شود. از دلايل اين مشکل مي‌توان به عوامل زير اشاره کرد: 
 
ممکن است رگ‌هاي مخچه‌ دچار گرفتگي شده باشند.
 
به دليل ابتلا به ام‌اس مخچه درگير التهاب و ورم شده باشد.
 
به دليل عدم وجود سنتزهاي پروتئين و اختلال‌هاي ژنتيکي سلول‌هاي مخچه خوب کار نمي‌کنند که همين مساله باز به دو بخش تقسيم مي‌شود؛ يا ‌اندازه سلول‌هاي مخچه طبيعي نيست يا اينکه به قدر کافي سلول ندارد. 
 
اگر بيمار تحت آزمايش‌هايي مانند ام‌آر‌آي قرار بگيرد و پس از مشاهده نتايج آزمايش براي پزشک اطمينان حاصل شود که اين مشکل به دليل بروز اختلال در ساختار مخچه‌ است، آن وقت مي‌توان گفت که او دچار بيماري «سربرلار آتاکسيا» يا همان تصادم با اشيا شده است. اين گونه بيماران به دليل درگيري مخچه‌اي، در برداشتن اشيايي، مانند ليوان مشکل دارند؛ به همين دليل بيش از ديگران ظروف شکستني را مي‌شکنند.
 
اين افراد نمي‌توانند فاصله مناسب را براي برداشتن ليوان تخمين بزنند؛ به همين دليل دست‌شان سريع‌تر يا کندتر از حد معمول حرکت مي‌کند؛ بنابراين دست‌شان به ليوان مي‌خورد و آن را مي‌شکنند. همين مشکل در بيماران مبتلا به ام اس نيز ديده مي‌شود.
*:)) laughing

 


نظرات شما عزیزان:

من او
ساعت7:23---20 آبان 1392
لینکت کردیم گلم
عالیه


ريحانه
ساعت12:21---19 آبان 1392
سلام جالب بود

من او
ساعت9:54---19 آبان 1392
سلام سحر عزیز
ممنون که اومدی به وب ما و اینکه قبول زحمت کردی و نظر دادی
همواره پیروز و موفق باشی
وبلاگ عالی داری
خسته نباشی
بازم به دیدن ما بیا


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
شنبه 18 آبان 1392برچسب:, :: 19:53
سحر

درباره وبلاگ


با همراهی شما میتونه مکان اموزنده ای برای دیگران هم باشد و اطلاعات شما را به نمایش بزارد . منتظر عضویت شما هستم.
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پاتوق دانش آموزان رشته تجربی و آدرس tagrobi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 46
بازدید ماه : 277
بازدید کل : 113839
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1